Zapowiedzi wydawnicze 2018. Literatura japońska po angielsku.

Początek roku (o ile środek lutego możemy jeszcze uznać za początek) to najlepsza okazja, żeby przyjrzeć się planom zagranicznych wydawnictw i poszukać wśród nich japońskich tytułów. Z pomocą przyszedł serwis GaijinPot, który już w styczniu opublikował bardzo obszerny kalendarz premier. Co szczególnie zwróciło moją uwagę i czego zabrakło na liście Gaijina? 

Marcowa premiera „Go: A Coming of Age Novel” (GO) Kazuki Kaneshiro w tłumaczeniu Takami Niedy od Amazon Crossing i nie wspomniana w zestawieniu powieść „Park Exit” (JR Ueno-eki Kouen-guchi, JR上野駅公園口) Miri Yuu z wydawnictwa Tilted Axis w tłumaczeniu Morgan Giles (brak potwierdzonej daty). Oba tytuły opowiadają o problemach zainichi, społeczności koreańskiej w Japonii – „Go”, debiut Kaneshiro z 2000 roku, został uhonorawany nagrodą Naoki; powieść Yuu natomiast jest już z 2014 roku, jest więc o ponad dekadę młodsza. Ciekawe więc może być zestawienie ze sobą tych dwóch historii. Dodatkowo „Park Exit” to literatura post-2011, na której trzęsienie ziemi i katastrofa elektrowni atomowej w Fukushimie odcisnęły mocno swoje piętno. Miri Yu jest mocno zaangażowana w pomoc mieszkańcom Minami-Somy i rewitalizację skażonych terenów. Plus, znajdziemy w niej też wątki olimpijskie (Olimpiada w Tokio w 1964 roku), co może być atrakcyjne w obliczu zbliżających się igrzysk w Tokio w 2020 roku.

W maju nakładem Soho Press ukaże się „Cult X” (Kyoudan X, 教団X), ponoć najlepsze z dzieł Fuminori Nakamury. Warto zwrócić uwagę, że premierę „Dziecka z Ziemi” (Tsuchi no Naka no Kodomo, 土の中の子供) tego autora zapowiedziały również Kwiaty Orientu – na razie bez dalszych szczegółów.

W 2018 roku pojawić ma się również „Convenience Store Woman” (Konbini Ningen, コンビニ人間) Sayaki Muraty, głośny laureat nagrody Akutagawy 2016. Historia Keiko, kobiety nieprzystosowanej do „normalnego” życia, ale za to genialnej w swojej pracy w mini-markecie, jest wartka, nieco szokująca i mocno obrywa się w niej współczesnemu społeczeństwu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego zdradziło na portalu Honbon.pl, że ma tę pozycję w planach na rok 2019 (!!).

Na wakacje ukazać ma się również „The Penguin Book of Japanese Short Stories”, wybór opowiadań pod redakcją Jaya Rubina. Wstęp do książki napisał Haruki Murakami. Zbiór ma zawierać trochę klasyki, a trochę współczesnych utworów, choć pełna lista nie jest jeszcze dostępna. Antologie to dobry sposób, żeby poznać nowych twórców i wyrobić sobie apetyt na więcej.

Fanów fantastyki, zwłaszcza w wydaniu YA, na pewno zainteresuje „The Beast Player” (Kemono no Souja, 獣の奏者) Nahoko Uehashi (tłumaczy Cathy Hirano, a wydaje Pushkin Press). Cała seria o młodziutkiej Elin, która włada potężnymi bestiami, liczy sobie cztery tomy.

Oficyna Soft Skull Press w planach na jesień ma zbiór opowiadań Yukiko Motoyi, pisarki, aktorki i reżyserki teatralnej (między innymi, bo jest to tylko część artystycznej działalności tej pani). Książka nosić będzie tytuł „The Lonesome Bodybuilder: Stories” i będzie wyborem jedenastu opowiadań, jak sądzę w większości pochodzących z tomiku „Arashi no pikunikku” (嵐のピクニック, Piknik w burzy). Nazwisko Motoya pojawia się w niemal każdym zestawieniu najciekawszych głosów literackich młodego pokolenia, a jej utwory są zawsze zaskakujące, ekscentryczne i nieco groteskowe. Jestem więc bardzo ciekawa, jak ta pozycja zostanie przyjęta.

Reklamy

Jeden komentarz na temat “Zapowiedzi wydawnicze 2018. Literatura japońska po angielsku.”

  1. Czyli jesteśmy w miarę na czasie w porównaniu z Zachodem. Oczywiście ilościowo nigdy nie będziemy wydawać tyle co w USA czy
    UK, ale nasz rynek wydawniczy powoli się zapełnia. W kwietniu czeka nas kolejna kocia opowieść, natomiast w maju kryminał – obydwie książki autorstwa nie wydawanych u nas do tej pory pisarzy. PIW oficjalnie zapowiedziało „Wyznania maski” Mishimy i być może coś jeszcze na przełomie roku. Na jesieni powinna też ukazać się powieść „An” Duriana Sukegawy (swoją drogą film był poruszający). Będzie w czym wybierać. 🙂

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s